7. maaliskuuta 2007

Aivot peliohjaimena


Seuraava vaihe pelien ohjauksessa (Emotiv Systems) on ihmisen ja koneen välinen kytkentä (man-machine interface); aivopohjaisella teknologialla voidaan tavoittaa "kaikkein haaveilema kyky ohjata peliä aivoillaan." Niinpä.
Mutta eikö tällainen teknologia vaadi tietoliikennöintiä molempiin suuntiin. Aivoilla voidaan varmasti lähitulevaisuudessa ohjata pelejä, mutta voivatko pelit ohjata aivotoimintoja, ajattelua... ja mielipiteitämme, ja käytöstämme.

"The future is brain-based technology," Do said. "The next generation of man-machine interface will not just be limited to physical control with a traditional joystick. We can use your conscious and non-conscious behavior and apply it across a wide variety of areas."

Le added, "It's been everybody's ultimate fantasy to control things with their brain in a game."

Lähde:
The brain as joystick (San Jose Mercury News)

Mikäli kytkemme aistimme kiinni virtuaalimaailman "harhoihin", mistä tiedämme, mikä on totta ja mikä ei? No, ehkä nämä ovat turhia filosofisia pohdintoja, sillä tämähän on nykyihmisen "ultimate fantasy", olla osa konetta. Tulee olemaan outoa katseltavaa, kun nuoret pelatessaan nytkivät sohvalla tai lattialla tietokonepiuhojen päässä...
Teräsmies mento-säteen uhrina!

Copyright DC Comics
"Jokainen tässä maailmassa käyttäytyy täysin HULLUSTI! Ja täällä olen ilman erikoisvoimiani! Kuitenkin he väittävät minun olevan hullun! Ja varmasti tulenkin, jos he käyttävät tuota MENTOSÄDETTÄ 'parantamisekseni'." (Teräsmies 11/66, Krypton jälleen elää).

2 kommenttia:

LinkWithin

Hae tästä blogista: