Aamun Helsingin Sanomissa (19.12.) Esa Mäkinen kirjoittaa Kanavalla-kolumnissa otsikolla Väärintulkinnan ilot, kuinka Radio Novan mainoksessa joku "mies katselee toimiston ikkunasta" ja kuinka "kamera seuraa ilostuvaa miestä pitkin tuntureita".
Mäkisen otsikko on osuvampi kuin hän itse luuleekaan, sillä hän ei selvästikään tajua viittausta Risto Jarvan ohjaamaan Jäniksen vuoteen (Arto Paasilinnan romaanista). Mäkisen kritisoiman mainoksen koko "juju" on häneltä täysin kateissa... Vanhentunut Vatanen katsoo kaupunkimaisemaa, palaa takaisin luontoon ja jäniskin löytyy - mutta Radio Novaa ei pääse karkuun edes erämaassa.
Tunnistiko kolumnisti edes mainoksen (ja elokuvan) pääosan esittäjää Antti Litjaa?
Radio Novan mainos on yksi vuoden parhaista, itseironinen ja itsekriittinen, ja se antaa rohkeasti tilaa katsojalle tulkita antamaansa monitasoista viestiä. Mutta kannattaako tehdä näin hienoja reklaameja, jos edes Suomen suurimman lehden mediatoimittajat eivät sitä ymmärrä, vaan väärinymmärtävät?
- PS. Joseph "Joe" Barbera on kuollut 95-vuotiaana. Simpsoneita ei olisi ilman Kivisiä ja Sorasia. Hanna & Barbera toivat tilannekomedian animaatiomuodossa illan parhaaseen katseluaikaan, myös aikuisille.
- PPS. Publicaccess on upouusi blogi, "suomalainen keskustelufoorumi avoimista kanavista ja verkoista. Keskustelun aiheina ovat mediademokratia, kansalaisosallistuminen, paikallinen ja yhteisötelevisio sekä muut avoimiin viestintäkanaviin ja muuttuvaan mediamaisemaan liittyvät kysymykset." Vaikuttaa mielenkiintoiselta.
hämmästyttävää! Jäniksen vuosi tuli just telkkaristakin!
VastaaPoistaSe mainos on tosiaan hyvä, vaikkei tuote olekaan. Tavallaan mainos kyllä mollaa tuotettakin, mutta se taitaa olla sitä muodikasta itseironiaa.
Niinpä. Jäniksen vuosi on taatusti yksi tunnetuimmista suomalaisista kirjoista ja elokuvista - sitä yhteistä kulttuuriperintöämme. Ja tunnetaan se Ranskassakin...
VastaaPoistaJopa niin tunnettu että Ranskassa tehtiin oma versio elokuvasta
VastaaPoistahttp://www.lelievredevatanen-lefilm.com/