28. helmikuuta 2007

Valkoisen miehen savuke (1959)

Nykyään tupakkayhtiöt markkinoivat "syöpäkääryleitään" yhä enemmän kolmannen maailman köyhille, aina näin ei ole ollut... Boston-tupakan mainos (Amer-tupakka) on vuodelta 1959.

Yes Sir - valkoisen miehen savuke


Joka sekunti syttyy 22
puhtaampaa savuketta


Yes Sir - juuri nytkin, yötä päivää, kaikkialla sytytetään Boston, Suomen suurin "amerikkalainen". Maailmankuulu Boston-menetelmä on tuonut polttamiseen puhtaamman maun ja puhtaamman nautinnon. Siksi tänäänkin hyvän tupakan ystävät sytyttävät yli puolitoista miljoonaa Bostonia.

Yes Sir, siirry Sinäkin

AMER-TUPAKKA OY

Jaa-a, ehkä se rehevä maalaisromantiikka lehmineen oli kuitenkin rehellisempää mainontaa suomalaiseen makuun... ks. Saimaa-tupakka ...sanoi isäntä (1932). Tai tonttu tupakalla.

3 kommenttia:

  1. Sodan jälkeen melkein koko miesten ikäluokka polttikin, kiitos rintamamiesten annostupakoiden.
    Tupakkamainontaa rakennettiin vahvoille mielikuville, jotka eivät perustuneet välttämättä mihinkään, kuten vaikkapa tämä puhtaus. No, olivathan syöpäkääryleet valkeita (paitsi sikarit).

    VastaaPoista
  2. Puhdas ja valkoinen - voihan tällä sanaparilla myydä tupakkaakin, useimmiten kuitenkin pesuaineita!

    Miesten tupakointi sotien jälkeen on muuten laskenut Suomessa puolella, mikä on hyvä juttu.

    VastaaPoista
  3. Niin, valkoisuudella ehkä viestitään tupakan puhtautta, kuvittelen, koska mainoksessa kehutaan, että ovat puhtaampia mitä tarkoittaneekin.
    On lohdullista, että tupakasta voi päästä eroon. Suomen armeija tosiaan opetti lähes koko ikäluokan kessuttelemaan, mutta vähitellen iso osa miehistä hylkäsi tavan onneksi. Jos näin ei olisi käynyt, olisivat 70-luvun alun sydäninfarktitilastot olleet vielä karmeampia.

    VastaaPoista

LinkWithin

Hae tästä blogista: