Äänilevyjen suhteen Suomi on jäänyt paljon jälkeen toisista pohjoismaista. Verrattakoon tässä tapauksessa maatamme esimerkiksi Ruotsiin, jonka myynti on noin kymmenen kertaa meidän myyntiämme suurempi. Vasta viime aikoina on kansamme alkanut tajuta omien toivekonserttien merkityksen ja hankkinut enemmän levysoittimia. Myös levyjen myynti on tästä syystä kovasti vilkastunut.
Maan suurin osuusliike Elanto on myös nyt avannut tavaratalossaan uudenaikaisen levybaarin. Lehtemme toimittaja käväisi jututtelemassa sen hoitajaa herra Ulf Österbergiä ja tiedusteli kuinka osuusliike, joka tunnetaan paremmin aivan toi senlaisten liikeyritysten harjoittajana, on ryhtynyt tällaisen osaston perustamiseen?
»Tavaratalossa asiakaspalvelu on pääasia», sanoo herra Österberg. Asiakkailla täytyy olla mahdollisuus saada kaikkia haluamiansa artikkeleita ilman turhia juoksuja liikkeestä toiseen. Siksi levyosaston perustaminen oli aivan itsestään selvä välttämättömyys.»
»Onko Teillä levyvalikoimanne hankinnassa mitään erikoista linjaa, jota noudatatte?»
»Mikään erikoinen linja ei voi levyjen myynnissä tulla kysymykseen, koska kaikkien asiakkaiden maku täytyy ehdottomasti tyydyttää. Toiselle asiakkaalle »Birth of the Boogie» on kauhistus, mutta toiselle taas Bachin koraalin kuunteleminen saattaa olla suoranaista kidutusta. Näin alkuvaiheessa ei levyvalikoimamme tietenkään voi olla aivan täydellinen, eikä asiakkaiden toivomuksia ole kaikissa tapauksissa voitu täyttää heti, mutta jo seuraavana päivänä on levy voitu toimittaa.»
»Miltä myynti näyttää? Ovatko toiveet sen suhteen toteutuneet?»
»Näin lyhyessä ajassa on mahdotonta "päästä kiinni" täydellä höyryllä, mutta joulumyyntimme ylitti kuitenkin kaikki toiveet.»
»Mitä mieltä olette nk. vapaakuuntelijoista?»
»Jokainen myyjä oppii pian huomaamaan kuka on "vapaakuuntelija" ja kuka ei. Jos seitsenvuotias tenava tulee pyytämään, että täti soittaisi "sitä Mikki Hiirtä", voi olla melko varma siitä, että kauppaa ei synny. Teini-ikäisten kuunteleminen kestää kauan ja on harras toimenpide, mutta useimmiten päästään kaupanteossa yksimielisyyteen, vaikka kysymyksessä onkin monen viikon säästörahoista luopuminen. Nykymusiikin ystävistä puheenollen heidän joukostaan löytyy suorastaan asiantuntijoita, jotka saattavat aiheuttaa myyjälle ohimenevän oikosulun. Kukaan han ei ole täydellinen.»
»Onko teillä ollut asiakkaita, jotka ovat kysymyksillään hämmästyttäneet myyjän aivan tyystin?»
»On aihetta antaa täydellinen tunnustus myyjillemme, koska näin hullusti ei ole koskaan käynyt. Mitä Te vastaisitte, kun asiakas kysyy kappaletta, ‘joka soitettiin
radiossa viime kuun 27. pnä, en muista säveltä, mutta kovin kaunis se oli?’ Ainoa mahdollisuus tällaisessa tapauksessa on, että analysoi hitaasti mutta varmasti asiakkaan toivomusta niin pitkälle, että lopulta pääsee asian ytimeen. Aikaa vievää ja hidasta työtä, mutta tuntee kyllä työn iloa näiden sanojen täydellisessä merkityksessä, jos on näin vajavaisten vihjeiden opastamana löytänyt asiakkaan tarkoittaman kappaleen.»
»Onko vielä jotain lisättävää asiakaspalvelusta? »
»Ehkäpä systeemi, jonka mukaan asiakas saa tilata haluamansa levyn, ja sen toimitus tapahtuu yhden vuorokauden kuluessa. Olemme huomanneet asiakkaiden melkein sataprosenttisesti lunastavan tilauksensa. »
»Niin, siitä se sitten alkaa pyöriä, tuottajien, asiakkaiden ja meidän iloksemme. Tunnuksemme on: paras mahdollinen asiakaspalvelu tuottajien kanssa solmit tujen hyvien suhteiden ja oman henkilö kuntamme laajan asiantuntemuksen avulla. Tervetuloa tutustumaan uuteen osastoomme!»
Sally Beauman: Intohimo ja valhe
-
HelMet-lukuhaasteessa on haastekohta “Kirjassa valehdellaan”. Nappasin
kirjaston kierrätyshyllystä täsmäkirjan tähän kohtaan. Sally Beaumanin *Intohimo
ja ...
Olipa aivan ihastuttava lehtiartikkeli! Tyyliltään hurmaava ja sai kaipaamaan jonnekin menneeseen...
VastaaPoistaKohteliaisuus, teitittely ja huolelliset lauserakenteet sen tekevät. Katoavaa kansanperinnettä.
VastaaPoistaTykkään tästä tyylistä. Vanhat aikakauslehtikuvat jotenkin toimivat. :)
VastaaPoista